Už ubehol nejaký ten rok odvtedy, čo sa tento pojem
udomácnil v našich končinách. Názov sa zdá byť nad slnko jasný, no s jeho
významom je to už o trošku zložitejšie. Keď sa pred niekoľkými
rokmi povedalo „sale“, výpredaj, či zľavy, tak to bol ošiaľ, ľudia bežali na nákupy ako stádo a znamenalo to viac ako dnes. Prečo? Bussiness!
Predať za každú cenu, podceniť zákazníka a nadceniť tovar, resp. jeho
pôvodnú cenu, ktorá je teraz akože v zľave. Myslím si, že už je to dosť
viditeľné a citeľné, a preto môže byť aj celý výklad obchodu oblepený
nápismi SALE, ale ľudia sú už bystrejší, pozornejší a nenaletia len tak na
prvoplánové marketingové pútače.
Veď to určite poznáte, keď chodíte po
nákupných centrách a sledujete tovary. Ak vás niečo zaujme, pozriete si
cenu a vtedy viete, či si to môžete alebo nemôžete dovoliť v rámci svojho
obmedzeného rozpočtu. Potom, keď prechádzate okolo toho istého obchodu o mesiac
neskôr a vidíte to úžasné SALE, vstúpite a plní očakávania bežíte za
tým svojím kúskom. Zistíte však, že dovoliť si to stále nemôžete, pretože aj po
30, či 50 % zľave je výsledná cena len o trošku nižšia ako tá minule. Ako
to?, poviete si. Pozriete na pôvodnú cenu a neveríte vlastným očiam.
Toľko? Veď to vôbec tak veľa minule nestálo! Nemýlite sa, je to presne tak. Preto, ak si chcete byť istí, že
je zľava skutočná, musíte poznať skutočnú pôvodnú cenu tovaru a nie tú,
ktorá sa na vysačke ako pôvodná tvári. Časom si viete následne vyselektovať
obchody, ktoré sú voči zákazníkom fér a ktoré to len hrajú. Ak však nemáte
čas priebežne sledovať ceny, veď sú aj krajšie a zaujímavejšie hobby, tak
nakupujte v posezónnych zľavách. Slovo posezónne treba tiež správne
chápať. Napríklad po lete nastáva prvá vlna zliav, ale tie sa ešte zľavnia
znova. Takže si treba počkať až na zľavy zo zliav. :-) Ja viem, znie to smiešne, ale
je to asi nejako tak, že?
Predstavte si, že v takýchto výpredajoch kúpite blúzku
aj za 3 €, pričom pôvodne stála 20 €. Poviem to takto. Je pre mňa
nepochopiteľné, keď sa predávajú šortky v totálnych zľavách vtedy, keď si
ich už môžem odložiť akurát tak na rok do skrine a počkať na ďalšie leto. Je to predsa
v takej zľave, že obchodník má minimálnu maržu a vy máte rovnako minimálny
úžitok v daný moment! Síce ušetríte, ale nosiť to hneď nemôžete. Ach! Verím
tomu, že sa to dá zlepšiť a to reálnymi a rozumnými zľavami už počas
sezóny, kedy obchodník viac predá a s vyššou maržou ako po sezóne a vy
budete spokojní z pekného úlovku, ktorý ešte v danú sezónu ponosíte a za adekvátnu cenu. Vznikne taká tá zdravá spokojnosť na oboch stranách a rovnako aj správne pochopenie vzťahu predajca - kupujúci.
Aby som to zhrnula, sila významu slova SALE rapídne klesla a výraz
ZĽAVA sa stal nezaujímavým klišé. Niektoré obchody majú „Zľavy“ už aj celý rok
a to pritom nie sú OUTLET. Som zvedavá, kedy vznikne nová módna značka s názvom SALE. :-) Tak čo, ide sa nakupovať?
Vaša Katharine
Top: Marks and Spencer
Sukňa: More & More, Fashion Outlet Parndorf
Kabelka: Parfois
Sandále: Sempre
Slnečné okuliare: Prada
Fashion is beautiful
Menovky: More&More, outfit, Parfois, Spring/Summer